Νέα & Άρθρα

Η εξειδικευμένη διατροφή για τους ρευματοπαθείς

Η εξειδικευμένη διατροφή για τους ρευματοπαθείς

Η εξειδικευμένη διατροφή για τους ρευματοπαθείς

 

Χθες το απόγευμα, 9/11/2016, πραγματοποιήθηκε η συνάντηση των μελών της ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α. στη Θεσσαλονίκη.

Το βασικό θέμα συζήτησης ήταν η εξειδικευμένη διατροφή για τους νοσούντες από ρευματικά νοσήματα. Το επιστημονικό μέρος της συζήτησης επιμελήθηκε και παρουσίασε η κα Ειρήνη Κοντοπίδου, Κλινική Διαιτολόγος MSc.

Όπως μας είπε η κα Κοντοπίδου: «Αν και δεν υπάρχει συγκεκριμένη διατροφή που να θεραπεύει τις ρευματικές παθήσεις, κάποιοι ασθενείς διαπιστώνουν ότι κάποια συμπτώματα μπορούν να βελτιωθούν μέσα από διατροφικές αλλαγές».Τα ρευματικά νοσήματα, ωστόσο, είναι πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους. Κατ’ αναλογία, η προσαρμογή της διατροφής στις εξειδικευμένες ανάγκες κάθε ατόμου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο.

Η κα Κοντοπίδου συνέχισε λέγοντας ότι: «Η Μεσογειακή διατροφή, προτείνεται ως η καταλληλότερη, γιατί έρευνες έχουν δείξει ότι ακολουθώντας την μετά από 3 μήνες υπάρχει μια μείωση στα συμπτώματα του πόνου και μια αύξηση στην ενεργητικότητα του ασθενή και τη λειτουργικότητα των αρθρώσεων».Η Μεσογειακή διατροφή είναι, κατά βάση, η επιλογή των περισσότερων νοσούντων στην Ελλάδα, αφού όλα τα συστατικά της υπάρχουν σε αφθονία στη χώρα μας.

Βέβαια, αποτελεί θέμα συζήτησης και προβληματισμού, πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να κάνει τις σωστές διατροφικές επιλογές, με υψηλής ποιότητας υλικά, όταν αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες βιοπορισμού. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχουν κάποια βασικά βήματα που μπορεί να ακολουθήσει κάποιος, βελτιώνοντας ακόμα και κάποιες απλές, καθημερινές συνήθειες.

 

Αυτές είναι κάποιες προτάσεις:

  • Διατηρήστε φυσιολογικό σωματικό βάρος, ή σε περιπτώσεις υπέρβαρων ή παχύσαρκων ατόμων θα πρέπει να μειωθεί αργά και σταδιακά, ώστε να μην καταπονούνται οι αρθρώσεις.
  • Θα πρέπει να υπάρχει ποικιλία επιλογών από όλες τις ομάδες τροφίμων με 3 κύρια γεύματα και 2-3 σνακ.
  • Προτιμήστε 3-5 μερίδες λαχανικών με έμφαση στα πράσινα και πορτοκαλί χρώματα (όπως σπανάκι, μπρόκολο, καρότα, γλυκιά κολοκύθα, γλυκοπατάτα) και στο κρεμμύδι.
  • Εντάξτε στη διατροφή σας 2-4 μερίδες φρούτων την ημέρα, κατά προτίμηση κόκκινου χρώματος (ρόδι, κεράσια, φράουλες, βατόμουρα), που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά.
  • Προμηθευτείτε ενέργεια από σύνθετους υδατάνθρακες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και πλούσιους σε φυτικές ίνες (αρτοσκευάσματα και ζυμαρικά ολικής, καστανό ρύζι) και αποφύγετε απλά σάκχαρα (όπως μέλι, ζάχαρη, αναψυκτικά, γλυκά).
  • Για την πρόσληψη πρωτεΐνης προτιμήστε άπαχα ζωικά τρόφιμα, υψηλής βιολογικής αξίας, κυρίως λιπαρά ψάρια (σαρδέλες, σκουμπρί, σολωμός, ρέγγα), θαλασσινά, όσπρια και ξηρούς καρπούς. Περιορίστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος σε 1 φορά την εβδομάδα.
  • Εντάξτε 1-2 μερίδες γαλακτοκομικών (γάλα, γιαούρτι, κίτρινο τυρί, κεφίρ) χαμηλά σε λιπαρά στη διατροφή σας, τα οποία προσφέρουν το απαραίτητο ασβέστιο και τη βιταμίνη D.
  • Προτιμήστε φυτικής προέλευσης λιπαρά, κυρίως πλούσια σε ω-3, όπως ελαιόλαδο, αβοκάντο, ταχίνι, λινέλαιο, ωμούς ξηρούς καρπούς και σπόρους. Αποφύγετε ζωικά λίπη, με εξαίρεση το φρέσκο βούτυρο που είναι πλούσιο σε βιταμίνη D, αφαιρώντας το δέρμα ή ορατά κομμάτια λίπους από το κρέας.
  • Περιορίστε το μαγειρικό αλάτι καθώς και επεξεργασμένες ή συσκευασμένες τροφές που περικλείουν μεγάλες ποσότητες νατρίου (κονσέρβες, παστά, καπνιστά, κύβοι μαγειρικής). Προτιμήστε φρέσκα, εποχιακά τρόφιμα.
  • Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ σε 1-2 ποτήρια κόκκινου κρασιού εβδομαδιαίως, πλούσιο σε αντιοξειδωτικά.
  • Φροντίστε για την επαρκή ενυδάτωσή σας (1,5-2 λίτρα νερού) ή την κατανάλωση ροφημάτων, με προτίμηση στο πράσινο τσάι. Αποφύγετε τη μεγάλη κατανάλωση καφέ ή ροφημάτων που περιέχουν καφεΐνη.
  • Επιλέξτε ήπιες μεθόδους μαγειρικής επεξεργασίας (βράσιμο, ψήσιμο σε χαμηλή φωτιά) και αποφύγετε το τηγάνισμα και τις υψηλές θερμοκρασίες.

Ολοκληρώνοντας, επισημάνθηκε ότι η υιοθέτηση ακραίων μορφών διατροφής, όπως νηστεία, χορτοφαγική διατροφή, διατροφή ελεύθερη γλουτένης, γενικά, δεν ενδείκνυνται προκειμένου να μην καταπονείται το άτομο που νοσεί.Ακόμα και για τη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής, η καλύτερη πρακτική θεωρείται ότι είναι η συνεργασία με τον θεράποντα ιατρό ή/και η συνεργασία με κλινικό, εξειδικευμένο, διαιτολόγο.

Τα μέλη έθεσαν πολλά ερωτήματα και η κουβέντα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική.

Ευχαριστούμε πολύ την κα Ειρήνη Κοντοπίδου για το χρόνο της και τις πολύτιμες συμβουλές της.

 

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.