Νέα & Άρθρα

10η συνάντηση του Προγράμματος εκπαίδευσης κ αυτοδιαχείρισης

10η συνάντηση του Προγράμματος εκπαίδευσης κ αυτοδιαχείρισης

10η συνάντηση του Προγράμματος εκπαίδευσης κ αυτοδιαχείρισης
ατόμων με ρευματικά νοσήματα

 

Η 10η συνάντηση του Προγράμματος εκπαίδευσης κ αυτοδιαχείρισης ατόμων με ρευματικά νοσήματα της Ελληνικής Εταιρίας Αντιρευματικού Αγώνα (ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α.) ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 23 Μαρτίου 2016, στα κεντρικά γραφεία της Ελληνικής Ρευματολογικής Εταιρείας. Θέμα της συνάντησης ήταν γενικές κατευθυντήριες γραμμές για σωστή άσκηση και διατροφή των νοσούντων. Η ενότητα συντονίστηκε από δύο εισηγητές , τον κ. Βασίλη Τσιαντή , εκπαιδευτή της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας WU STYLE TAI CHI CHUAN και την διαιτολόγο του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών, Κα. Μαρία Χατζηπαύλου.  

Για καλή υγεία χρειαζόμαστε σωστή διατροφή με φαγητά από όλες τις ομάδες τροφών σε συνδυασμό με άσκηση. Δεν είναι ωφέλιμο να  παραμελούμε το ένα ή το άλλο γιατί αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα και πάντα απαραίτητα. 

Ο κ. Τσιαντής μας εισήγαγε στη τέχνη του Τάι Τσι Τσουάν. Το Τάι Τσι Τσουάν (tai chi chuan) αποτελεί μέρος της πλούσιας κουλτούρας της Κίνας εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Η κατά λέξη μετάφραση του είναι «μεγάλη μοναδική γροθιά» και είναι πολεμική τέχνη, αλλά είναι ταυτόχρονα και άσκηση για συγκέντρωση και υγεία. Σύμβολο του είναι ο κύκλος της, το γιν και γιανγκ, ως ενότητα των αντίθετων δυνάμεων, που κυλούν αρμονικά η μια μέσα στην άλλη, κινούμενες από την ενέργεια. Ενέργεια είναι ό,τι μας περιβάλλει ,δηλαδή το φως, το έδαφος, ο αέρας, τα φυσικά φαινόμενα. Η ενέργεια είναι δύναμη .  

Το σώμα μας είναι κατασκευασμένο για να κινείται και όχι να παραμένει αδρανές . Θα πρέπει λοιπόν να υπάρχει  σωστή ισορροπία ανάμεσα στη ξεκούραση- ύπνος και στην εγρήγορση – κίνηση. Στη μέθοδο Τάι Τσι Τσουάν κάνουμε αργές, ήρεμες συνειδητές κινήσεις , όχι άναρχες. Σε κάθε κίνηση που εκτελούμε προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε ολόκληρο το σώμα μας χωρίς να απομονώνουμε και να αποδυναμώνουμε έτσι μέρη του. Με σωστή ισορροπία και σταθερότητα αναπνέουμε παραμένοντας χαλαροί αλλά συνάμα και σε επαγρύπνηση.  

Με οργάνωση, μεθοδικότητα και υπομονή, η καθημερινή εξάσκησή του Τάι Τσι Τσουάν  μπορεί να κρατήσει το σώμα μας σε μια καλή φυσική κατάσταση μέχρι τα βαθειά γεράματα. Η άσκηση ηρεμεί το νευρικό μας σύστημα ,ανοίγει την αναπνοή κάνοντάς τη πιο βαθειά και βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος. Στόχος μας είναι η απόκτηση εμπιστοσύνης στις δικές μας δυνάμεις.  

Η ενότητα της διατροφής ξεκίνησε με  ερώτηση προς τους συμμετέχοντες στην ομάδα,  αν ακολουθούν κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο διατροφής ή λαμβάνουν  συγκεκριμένες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και αποφεύγουν κάποια  άλλα.Η πλειονότητα απάντησε ότι ακολουθούν το μεσογειακό μοντέλο διατροφής , το οποίο είναι και το ενδεδειγμένο για όλους τους ανθρώπους αλλά ιδιαιτέρως για τα άτομα με ρευματικά νοσήματα. Το διατροφικό αυτό πρότυπο προσφέρει όλες τις θρεπτικές ουσίες που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός και έχει συσχετιστεί με τη μείωση της φλεγμονώδους δραστηριότητας και έλεγχο των συμπτωμάτων των ρευματικών νόσων.  

Παραθέτονται γενικές διατροφικές οδηγίες που καλό είναι να ακολουθούνται.  

  • Εισάγουμε το πρωινό στη καθημερινή μας διατροφή για ενέργεια κατά τη διάρκεια της μέρας  
  • Καταναλώνουμε αυξημένη ποσότητα Ω3 λιπαρών οξέων τα οποία έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και συμβάλλουν στη μείωση παραγόντων φλεγμονής ( ιντερλευκίνη, λευκοτριένια). Τα Ω3 λιπαρά οξέα τα βρίσκουμε στο σολωμό, στο σκουμπρί, στις σαρδέλες , στη ρέγγα ( 3 Σίγμα και 1 Ρό για να το θυμόμαστε εύκολα) καθώς και στα καρύδια, στο λιναρόσπορο  και στο ελαιόλαδο.  
  • Χρειάζεται προσοχή στη δοσολογία λήψης των Ω3 λιπαρών οξέων και στη λήψη της βιταμίνης Α λόγο της μεγάλης τοξικότητάς της.  
  • Είναι απαγορευτική η ταυτόχρονη λήψη σιδήρου και ασβεστίου γιατί το ασβέστιο αναστέλλει την πρόσληψη σιδήρου. Έτσι δε θα πρέπει να συνδυάζουμε το σπανάκι με το τυρί, τις φακές με το τυρί . 
  • Η βιταμίνη D είναι πολύ σημαντική σε ρευματομυοσκελετικές παθήσεις . Ρυθμίζει  την απορρόφηση του ασβεστίου και το φωσφόρου και διευκολύνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού. Θα πρέπει να εξεταζόμαστε συχνά για τα επίπεδα της βιταμίνης αυτής στο αίμα. Τη βιταμίνη αυτή τη λαμβάνουμε από τροφές αλλά και από την έκθεσή μας στο ήλιο. 20 λεπτά έκθεσης των κνημών και των βραχιόνων μας στον ήλιο χωρίς αντηλιακό και μάλιστα υπό κίνηση αρκούν για να λάβουμε την απαραίτητη δόση.  
  • Δεν υπάρχουν αποδεδειγμένες μελέτες για την αποφυγή των γαλακτοκομικών από τη διατροφή μας . Η λήψη γαλακτοκομικών προϊόντων χαμη
    λών σε λιπαρά αλλά όχι 0% είναι ευεργετική. 

Αποδεδειγμένα δεν υπάρχει κάποιο τρόφιμο που να έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τις πιθανότητες εκδήλωσης ρευματικών νόσων . Παρατηρούμε τι μας ενοχλεί και το αποκλείουμε. Το σώμα μας μας μιλάει , ας το ακούσουμε!  

Ευχαριστούμε θερμά τους ομιλητές μας Κ. Βασίλη Τσιαντή και Κα. Μαρία Χατζηπαύλου

10η συνάντηση  του Προγράμματος εκπαίδευσης κ αυτοδιαχείρισης