Νέα & Άρθρα

4η συνάντηση της δεύτερης ομάδας του Π.Α.

4η συνάντηση της δεύτερης ομάδας του Π.Α.

4η συνάντηση της δεύτερης ομάδας του Π.Α.

Προγράμματος Εκπαίδευσης και Αυτοδιαχείρισης ατόμων με ρευματικά νοσήματα

 

Ένα ερωτηματικό πλανιόταν στον αέρα κατά το τέλος της 4η συνάντηση της δεύτερης ομάδας του Π.Α. Προγράμματος Εκπαίδευσης και Αυτοδιαχείρισης ατόμων με ρευματικά νοσήματα στην ΕΛ.Ε.ΑΝ.Α. Ο ομιλητής της ημέρας κος Τρόντζας, ρευματολόγος και πρόεδρος της Ελληνικής Ρευματολογικής Εταιρίας, κουβέντιασε με την ομάδα το θέμα “Η επαφή με τον θεράποντα”.

Στη συζήτηση αυτή, αφού έγινε μία εισαγωγή από τον ίδιο, αναφέρθηκαν κάποιες εμπειρίες των μελών της ομάδας, από την επαφή τους με θεράποντες ιατρούς τόσο κατά την εμφάνιση και διάγνωση, όσο και κατά τη θεραπεία της νόσου. Κατά την πλειοψηφία τους οι εμπειρίες ήταν αρνητικές. Ένα μέλος όμως, περιέγραψε μία απόλυτα θετική εμπειρία και μάλιστα και με τους δύο θεράποντές του! Επάνω σε αυτό, ο κος Τρόντζας σχολίασε ότι θα πρέπει η συγκεκριμένη εμπειρία να αποτελεί εξαίρεση.

Στη συνέχεια ο ομιλητής, παρουσίασε την άποψη των ιατρών, για το εύρος και τη μορφή που θα πρέπει να έχει η επικοινωνία του θεράποντα με τον ασθενή. Συγκεκριμένα, την έθεσε σε μία πελατειακή βάση, με αυστηρή τήρηση του χρόνου και του τρόπου που ορίζει το είδος της (επίσκεψη στο δημόσιο ή το ιδιωτικό ιατρείο). Δεν απέκλεισε την τηλεφωνική και εκτός εργασιακού ωραρίου επικοινωνία με τον ασθενή, για περιπτώσεις ανάγκης, αλλά καταδίκασε την κατάχρηση αυτής της δυνατότητας από ασθενείς, που συχνά μπορούν να φέρουν τον ιατρό σε απόγνωση με την επιμονή και την αδιακρισία τους. Δεδομένου ότι ο ασθενής δεν μπορεί να γίνει φίλος ή να αναπτύξει μία προσωπική σχέση με τον θεράποντα ιατρό του, υποστήριξε ο κος Τρόντζας, θα πρέπει να μπορεί να τηρεί και αυτός από την πλευρά του κάποιους κανόνες, προκειμένου η επαφή των δύο προσώπων να αποβεί αποτελεσματική για τη θεραπεία του ασθενούς. Οι κανόνες αυτοί συνοψίζονται στα εξής:

1) Για την επίσκεψη στο ιατρείο: α)ο ασθενής να είναι ξεκάθαρος και συγκεκριμένος σε σχέση με τα συμπτώματά του (που πονάει, πόσο καιρό, τι άλλο υπάρχει εκτός από τον πόνο όπως πρήξιμο κλπ) β)να αναφέρει επιγραμματικά τον τρόπο που αντιμετωπίζει τα συμπτώματα και εάν αυτός ο τρόπος έχει αποδειχθεί αποτελεσματικός και γ)να απαντά με ακρίβεια, συντομία και μόνον σε ότι το ρωτά ο ιατρός

2)Για το τηλεφώνημα στο προσωπικό τηλέφωνο του ιατρού: α)να δηλώνει με συντομία τα εξής: ποιος είμαι, από τι πάσχω, πότε με είδε τελευταία φορά, τι φάρμακο μου έδωσε, τι μου συμβαίνει  τώρα.

Στο σημείο αυτό πραγματοποιήθηκε παίξιμο ρόλων ανάμεσα στον κο Τρόντζα και μέλος της ομάδας, που παρουσίασε μία “υποδειγματική” επίσκεψη στο ρευματολόγο.

Επίσης εξηγήθηκε η σημασία της επιλογής του γιατρού. Ένας σωστός γιατρός θα πρέπει να ικανοποιεί σε εμάς τα εξής ερωτήματα: 1)τι έχω 2)τι θα κάνω 3)πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση. Αν μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα δεν πάρουμε αυτές τις απαντήσεις οφείλουμε να αλλάξουμε γιατρό είναι και δική μας ευθύνη η σωστή επικοινωνία το γιατρό.

Κλείνοντας ο ομιλητής περιέγραψε με χιούμορ τους “εφιάλτες” των ιατρών κατά τη διάρκεια μίας επίσκεψης που είναι:

α) μία σακούλα με εξετάσεις στις οποίες έχουν προηγούμενοι ιατροί παραπέμψει τον ασθενή

β)μία λίστα με ερωτήσεις, που έχει συντάξει ο ασθενής, και περιμένουν απάντηση και

γ) – Πού πονάτε κυρία μου;  – Παντού γιατρέ μου!!!

Ευχαριστούμε πολύ τον κο Τρόντζα για τη συνεργασία του.

4η συνάντηση της δεύτερης ομάδας του Π.Α.

 

 

Σε αναμονή της επόμενης συνάντησης με θέμα: Η επαφή με το σύστημα υγείας